LÉTO S HEJTMANEM

22.09.2020

Nedávno nechal hlasovat o svém setrvání v čele kraje, protože se rozhodl odejít ze strany, za kterou byl do funkce hejtmana zvolený. O tomto svém rozhodnutí říká, že tak by se měl zachovat každý poctivý politik. Jak tráví letošní léto a jaké jsou jeho další plány, o tom jsme se bavili s bývalým šéfem Škody Transportation a ještě nedávno hejtmanem Plzeňského kraje Josefem Bernardem.

Stýská se vám po hejtmanství?
Abych se přiznal, na stýskání nemám vůbec čas. Volný čas využívám především k tomu, abych udělal nejnutnější opravy na baráku. Už jsem natřel okna, pracuji na zahradě a konečně jsem si pořídil také pořádnou kosu.
Vy sekáte trávu kosou?
Bohužel až do teď ne. Ale byl jsem na školení u dědy, jednu kosu jsem si půjčil a záhy další koupil. Navíc je sekání trávy dobrý sport. Prostě je to pro mě další zábava.
V hejtmanském křesle jste byl skoro čtyři roky. Je něco, na co jste opravdu hrdý?
Myslím, že můžeme být na minulé volební období právem pyšní. Výrazně jsme změnili tvář kraje. Nepřihlíželi jsme jen pasivně událostem a nestříhali pásky, ale aktivně jsme ovlivňovali řízení kraje. Například na začátku jsme revidovali smlouvy ve veřejné dopravě. Po ročním sporu s dopravcem, ve věci neoprávněného účtování nákladů, jsme daňovému poplatníkovi zajistili vrácení bezmála 270 milio­nu korun. Hned poté přišel další spor, tentokrát se jednalo o jednu miliardu na nákup nových vlaků na trať Horažďovice - Plzeň. Všichni akceptovali rozhodnutí tehdejšího ministra dopravy Ťoka o zastavení evropských dotací. My ale ne! Bojovali jsme o peníze až v Bruselu, a vyhráli jsme. Proto nakonec nové vlaky na této trati máme. Zorganizovali jsme také tendry ve veřejné dopravě za 14 miliard korun, a to bez zaškobrtnutí. Víte, jak tragicky dopadají výběrová řízení jinde v naší republice. Na základě těchto tendrů nám v současnosti jezdí v kraji 315 nových autobusů a 24 nových vlaků. Navýšili jsme finanční rezervu kraje na 1,6 miliardy korun, která nám nyní, po covidové krizi, umožní neutlumit příspěvky obcím a našim organizacím na investice. Nechci zahltit tento rozhovor chlubením, ale musím se přiznat, mám opravdu velkou radost, že věcí, které se povedly, je opravdu hodně.
Nedávno v kraji vyjely nové autobusy, všechny v barvách kraje. Jak složité je dokončit tak velký projekt?
Na první pohled to vypadá jednoduše. Zdárně "vysoutěžíte" a dodavatel začne jezdit, ale měli bychom mít stále na paměti, jakým fiaskem většina tendrů v ČR končí! My jsme si toho rizika a složitosti výběrových řízení byli vědomi, a proto jsme sestavili expertní tým pro oblast dopravy, který se prakticky soustavně scházel a řešil celý proces výběrového řízení.
Teď samozřejmě nový dopravce zažívá nějaké porodní bolesti. Ale zároveň by bylo dobře, kdybychom si uvědomili, že podobná změna veřejné dopravy celého jednoho kraje se u nás ještě nikdy nekonala. Díky koronaviru nebyly vyrobeny všechny autobusy, autoškoly rovněž byly zavřené, což ovlivnilo výcvik řidičů. Nechci dopravce omlouvat, ostatně za nevypravené spoje zaplatí vysoké penále, ale situace byla výjimečná a nyní je evidentní, že veškeré výpadky přestávají. Doporučuji se vždy kritiků zeptat, jestli podobný projekt někdy realizovali. Odpoví mlčením. Ostatně, kdo nic nedělá, nic nezkazí.
Také jste nedávno oznámili dokončení tak dlouho očekávaného obchvatu Plzně. O tomto projektu se v Plzni hovoří už několik desítek let. Co na něm bylo nejsložitější?
Je to podobné jako s tendry na dopravu. Hodně jsem stál o to, aby do vedení SÚSPK nastoupil Miroslav Doležal. Znám ho jako férového chlapa a tvrdého manažera. S ním jsme i tento největší tendr v rámci programu IROP v celé ČR zvládli na jedničku. Jenom podotknu, že po zásahu náměstka pro dopravu pana Čížka jsme trochu zariskovali a tendr jsme na poslední chvíli převedli z jednoho programu evropských dotací do druhého. Tím se nám podařilo dotaci navýšit o 300 milionů. Tedy přeloženo pro daňového poplatníka, ušetřili jsme další stovky milionů korun. Někdy se riskovat vyplácí, ne?
Ještě doznívá nejhorší pandemie naší novodobé historie. Jak dnes vzpomínáte na začátek této krize?
To byla absolutní noční můra. Neměli jsme ochranné pomůcky a zoufale jsme je sháněli po celém světě. Naštěstí jsme včas zavedli přísná režimová opatření. Ochránit jsme chtěli zejména nemocné a starší spoluobčany. Fantasticky fungovali zdravotníci našich nemocnic. Vzpomeňte si například, že jedny z prvních odběrových stanic vznikly v našich nemocnicích. Pochválit musím ale i hasiče, starosty, policisty a vojáky. Se všemi byla vynikající spolupráce. A vůbec, rád bych využil tento prostor k tomu, abych poděkoval všem občanům kraje za trpělivost a spolupráci. Přestože jsme byli jeden z nejpostiženějších krajů, vyšli jsme z pandemické krize bez jakékoli mimořádné události. Díky všem!
Jaký byl ten nejhorší moment?
Asi nejhůř mi bylo někdy na začátku dubna. Pořád jsme neměli dostatek ochranných pomůcek, čísla nárůstu nemocných zejména na Domažlicku byla hrozivá. Dokonce nám navrhovali, ať po vzoru moravských měst Uničov nebo Litovel uzavřeme celý domažlický okres. Naštěstí jsme měli k dispozici jednu z nejprofesionálnějších krajských hygienických stanic v zemi. Hodně jsem naslouchal jejich odborným názorům. Podotýkám, že v té době jsme organizovali každodenní porady zúženého krizového štábu. Byli jsme zavalováni protichůdnými názory občanů. Někteří chtěli izolovat celou zemi, jiní nám spílali za omezení provozu na hranicích. My jsme se snažili volit taková opatření, která relativně s rychlou odezvou vedla k útlumu počtu nakažených.
Udělal byste dnes něco jinak?
Samozřejmě. Po bitvě je každý generál. Kdybychom v republice měli strategické zásoby ochranných pomůcek, vůbec jsme nemuseli naše občany obtěžovat. Ekonomické dopady by byly minimální. Zaměstnanci v nemocnicích a sociálních ústavech by prostě používali respirátory a další ochranné pomůcky. Je to vlastně tak trochu děsivé. Na jednu stranu v zemi zajišťujeme strategické zásoby, například hliníku, ale v tom nejdůležitějším jsme selhali. Takže poučení pro příště. Zajistit dostatečné zásoby všech ochranných pomůcek, mít možnost aktivovat domácí výrobce a ihned aplikovat již vyzkoušená režimová opatření pro vybrané skupiny obyvatel. Absolvovali jsme nejdražší školení na světě a po příkladu Jižní Koreje a Tchaj-wanu musíme být příště dobře připraveni.
Kdy jste věděl, že už jsme z této krize venku?
Na konci dubna už jsem měl pocit, že pokud nenastane nějaká mimořádná událost, tak situaci zvládneme bez dalšího omezení svobod občanů. Navíc, začalo se dařit nakupovat vedle vládních dodávek i další ochranné pomůcky. Na 1. máje jsem byl již relativně klidný, ale chápejte, pořád jsme museli vyzývat k opatrnosti.
Díky této krizi budou i letošní prázdniny trochu jiné než obvykle. Cestování do ciziny nebude kvůli dozvukům koronavirové krize tak jednoduché. Mnozí z nás proto vyrazí na dovolenou po Čechách. Jak budete trávit léto vy?
S manželkou jsme se dohodli, že jedenkrát týdně podnikneme s našim psem Griffinem výlet po Plzeňském kraji. Asi si vezmeme jako pomůcku Ilustrovanou encyklopedii českých hradů Tomáše Durdíka a zkusíme některé památky v našem kraji znovu navštívit. Samozřejmě pojedeme na Šumavu. S manželkou tam často vyrážíme na kole či na běžkách, tak u toho zůstaneme.
Co může Plzeňský kraj nabídnout turistům z ostatních krajů České republiky?
Podle mého názoru, kromě moře všechno. Hory, lesy, nádherné kulturně-historické památky, ale i takové neobvyklé věci, jako je například Techmánie. Myslím, že v posledních letech se zlepšila i ubytovací infrastruktura. Pokud bych měl být konkrétní, tak zmíním naše tři přírodní klenoty: Brdy, Český les a Šumava. Jsem rád, že v těchto divokých končinách nikdy nedošlo k přílišné industrializaci a že zde zachováváme koncept citlivé turistiky. Z památek bych rád zmínil Mariánskou Týnici, která je ve správě Plzeňského kraje. To, jakým způsobem se podařil tento sakrální skvost na poslední chvíli zachránit, bere až dech. Tam se určitě vydejte, stojí za to.
Jak mluvíte o našem kraji, tak z toho je patrné, že jste velký patriot. Narodil jste se v Plané u Mariánských lázní, žil jste v Plzni a dnes bydlíte v Nebílovském Borku. Máte v Plzeňském kraji nějaké oblíbené místo?
Ze zahrady se dívám na malý romantický kostelík Prusiny. Ten je kouzelný z dálky, ale když k němu dorazíte blíž, jste naprosto uchváceni malebností celého tohoto místa s krásným výhledem až na Šumavu. Z toho vyplývá, že úchvatná místa máme skoro všude v kraji.
Hovořil jste o výletech na kolech. Během vaší vlády jste se také zaměřili na výstavbu nových cyklostezek. Proč jste podpořili právě cyklistiku?
Cyklostezky slouží pro zatraktivnění turistiky, pro dojíždění do práce nebo školy či pro sportovní vyžití. S nástupem elektrokol se jejich význam bude ještě nadále zvyšovat. Jejich trvalá podpora výrazně zlepšuje život v celém našem kraji. Bohužel v předchozích volebních obdobích systematická podpora výstavby cyklostezek prakticky neexistovala. To jsme ale změnili. Zhruba 130 milionu korun jsme věnovali na jejich výstavbu a určitě bychom v tomto trendu chtěli pokračovat.
Hovořil jste také o podpoře amatérských sportovních klubů. Jakou formou je podporujete?
Podpora sportu se našemu státu jednoznačně vyplácí, tedy pakliže nepodporujete "bafuňáře", což jsme my nedělali. Lidé, kteří se pohybují, jsou zdravější a výkonnější. To není teorie, ale nesporný fakt. Za naší vlády jsme peníze, které šly na sport, ztrojnásobili. Sportovním klubům jsme přispívali na provoz i investice. Nově jsme zajistili program podpory významných sportovišť v každém okrese. Každoročně může být v jednotlivých okresech podpořena výstavba sportoviště až třemi miliony korun.
Nedávno jste oznámil svou kandidaturu za Starosty a nezávislé. Proč jste si vybral právě tuto stranu?
V tomto rozhodnutí mě velice ovlivnil Pavel Čížek, kterého vnímám jako poctivého a pracovitého politika, který nehraje žádné hry, ale jde mu především o výsledky. Práce s ním mě bavila. Konvenují mi jeho osobní názory, obdivuji, jakým způsobem proměnil Spálené Poříčí k lepšímu, a má neuvěřitelný tah na branku a trpělivost, což není u jiných politiků tak obvyklé. Později mě seznámil s dalšími starosty, které považuji za lidi v první linii. Nepolitikaří a nepletichaří. Přímý dohled občanů na jejich práci je každodenní. Středová politika STAN je pro mě jako světonázor rovněž dobře přijatelná. Důraz na ochranu přírody, sociální systém a zároveň udržení svobody, demokracie a prosperity je u mě synonymum pro STAN.
S jakými tématy do voleb jdete? Co bude vaše priorita?
Detailní program představíme koncem léta, tak musíte být trpěliví. Jedno vám ale prozradím už dnes, na prvním místě bude ochrana přírody a zadržování vody v krajině. Přiznejme si, že jsme se dlouhá léta k přírodě chovali spíše macešsky, a proto máme opravdu co napravovat.